Mencukur sepanjang zaman

1

Sekiranya anda berpendapat bahawa perjuangan lelaki untuk menghilangkan rambut muka adalah moden, kami ada berita untuk anda. Terdapat bukti arkeologi bahawa, pada Zaman Akhir Batu, lelaki dicukur dengan serpihan batu api, obsidian, atau kerang kerang, atau bahkan menggunakan kerang seperti pinset. (Aduh.)
Kemudian, lelaki bereksperimen dengan pisau cukur gangsa, tembaga dan besi. Orang kaya mungkin mempunyai tukang gunting rambut peribadi pada kakitangan, sementara kami yang lain akan mengunjungi kedai gunting rambut. Dan, bermula pada Abad Pertengahan, anda mungkin juga pernah mengunjungi tukang gunting rambut jika anda memerlukan pembedahan, pertumpahan darah, atau gigi yang diekstraksi. (Dua burung, satu batu.)

Sejak kebelakangan ini, lelaki menggunakan pisau cukur besi, juga disebut "kerongkong" kerana ... betul, jelas. Reka bentuknya seperti pisau berarti harus diasah dengan batu pengasah atau tali kulit, dan memerlukan keterampilan yang cukup besar (belum lagi fokus seperti laser) untuk digunakan.

KENAPA KAMI MULAI MENCUCI DI TEMPAT PERTAMA?
Kerana banyak sebab, ternyata. Orang Mesir kuno mencukur janggut dan kepala mereka, mungkin kerana panas dan mungkin sebagai cara untuk menjaga kutu. Walaupun dianggap tidak sesuai untuk menumbuhkan rambut wajah, firaun (bahkan beberapa wanita) memakai janggut palsu ketika meniru dewa Osiris.

Mencukur kemudian diadopsi oleh orang Yunani semasa pemerintahan Alexander Agung. Latihan ini secara meluas didorong sebagai langkah pertahanan bagi tentera, mencegah musuh meraih janggut mereka dalam pertempuran tangan-ke-tangan.

PERNYATAAN FASHION ATAU FAUX PAS?
Lelaki telah menjalin hubungan cinta-benci dengan rambut wajah sejak awal waktu. Selama bertahun-tahun, janggut dilihat sebagai tidak berhati-hati, tampan, keperluan agama, tanda kekuatan dan kejantanan, benar-benar kotor, atau pernyataan politik.

Sehingga Alexander Agung, orang Yunani Kuno memotong janggut mereka hanya pada waktu berkabung. Di sisi lain, pemuda Rom sekitar 300 SM mengadakan pesta "bercukur pertama" untuk merayakan dewasa mereka yang akan datang, dan hanya menumbuhkan janggut ketika sedang berkabung.

Sekitar masa Julius Caesar, orang Rom menirunya dengan mencabut janggut mereka, dan kemudian Hadrian, Kaisar Rom dari 117 hingga 138, mengembalikan janggut ke dalam gaya.

15 presiden AS yang pertama tanpa janggut (walaupun John Quincy Adams dan Martin Van Buren memakai beberapa daging kambing yang mengagumkan.) Kemudian Abraham Lincoln, pemilik janggut paling terkenal sepanjang masa, terpilih. Dia memulakan tren baru — kebanyakan presiden yang mengikutinya memiliki rambut wajah, hingga Woodrow Wilson pada tahun 1913. Dan sejak itu, semua presiden kami dicukur bersih. Dan mengapa tidak? Mencukur sudah jauh.


Masa penghantaran: 13-20 Nov